lördag 1 mars 2014

Projekt från Flab to Fab!


 


 
 
Den första bilden är från december 2012, bilden under är tagen 1 år och 10 kg senare...


Okej, korten på bordet! På något sätt så lyckade jag gå upp över 10 kg under sommaren och hösten och efter jul vägde jag lika mycket som när jag var höggravid för snart 10 år sedan. Ja, det var bara att inse fakta och ta tag i träningen igen. Jag har alltid tränat ganska mycket i perioder och det har såklart hjälp mig att hålla kroppen i hyfsat form, men under sommaren tappade jag helt enkelt motivationen och det blev alltmer sporadiskt och längre mellan passen. Jag gjorde några halvhjärtade försök som rann ut i sanden och under ett par månader tränade jag inte alls.
 
I oktober tvingade jag mig tillbaka på gymmet igen och det var inget pass som gick av sig själv. Nej, det som brukar vara piece of cake kändes överjävligt. Jag insåg att jag behövde bygga upp en ny grund att stå på så det blev ca 3 pass i veckan, jogging blandat med gång och styrketräning. November flöt på ungefär på samma sätt. I december hade vi semester och det blev en del promenade på stranden i Thailand blandat med några lättare pass - jag var ju ändå på semester!
 
I Januari tog jag tjuren vid hornen och jag har slitit och svettats på gymmet sen dess. På vågen har det inte hänt mycket, men jag har dokumenterat några gånger och en liten skillnad syns det på bilderna - jag ska publicera dem när jag känner mig redo...
 
Jag vet att vågen inte är den bästa måttstocken men för mig har den ändå varit ett sätt att ha koll. Jag är 1.68 lång och när jag varit i bra form brukar jag ligga på runt 57 kg. Ibland har det dragit väg till 62-63 kg, men aldrig längre. Det har det  varit stopp där och det har aldrig behövs mer än några veckor med bra mat och hård träning för att bli av med de överflödiga kilona. Denna gång var jag uppe på 70 kg som mest och trots 2 månaders träning och nästan 50 timmars slit så står det fortfarande 67.5 kg på vågen. Men, jag tänker långsiktigt och stressar inte. Huvudmålet är att bli stark och uthållig, resten kommer att falla på plats på vägen. Jag ser extra mycket fram emot att kunna använda mina vanliga kläder, för just nu är det mycket som är för smått.
 
På gymmet gör jag det jag kan just nu. Matbiten däremot går att förbättra. Den första månaden var jag så hungrig av all träning hela tiden, att det var svårt att dra ner på kalorierna. I februari har hungerkänslorna inte varit lika påtagliga och jag har fokuserat på att äta bättre mat. Ett plus är att vi (hm, okej min sambo för det mesta) nästan lagar all mat från grunden här hemma och hel och halv-fabrikat förekommer nästan aldrig här. Mest för att det inte smakar bra. Vi försöker dra ner på kolhydraterna men det är absolut ingen nolltolerans. Äter vi t ex lax så är det potatis till. Punkt.
 
På helgerna kan det sväva iväg med lite onyttigheter och vin, men på veckorna försöker vi hålla igen.
 
Så mitt projekt från Flab to fab är i full gång :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar