söndag 2 mars 2014

Mål 1 - träning

Jag brukar vara i hyfsat form och jag vill tillbaka dit igen! Framtill jag var 19 år gick mitt liv ut på att träna och tävla. Gick på friidrottsgymnasium, tävlade i medel och långdistans. Sprang milen på 40 min. Tävlade i slalom och längdskidåkning och hade hästar. Jag var alltså väldigt aktiv. Efter 20 tränade jag lite på gym då och då men det var inte ofta. Fick barn när jag var 22 och vid 23 års ålder var konditionen katastrof. Första gången jag kom på att jag skulle träna efter att jag blivit mamma, knöt jag på mig skorna och gick ut i skogen. Sprungit hade jag alltid varit bra på och jag hade inga andra tankar än att det skulle vara lika enkelt som det brukade. Tji, fick jag som efter några 100 m låg halt döende och flåsade i spåret men blodsmak i munnen. För första gången förstod jag hur folk kunde tycka att det var vidrigt att löpträna. Men jag gav mig inte, utan hade en runda på ca 4 km som jag varvade med gång och löpning och efter ett par veckor orkade jag springa hela, sen orkade jag springa 2 varv och jag var igång igen.
 
Som morot anmälde jag mig till Göteborgsvarvet och tecknade gymkort och några månader senare hade jag sprungit min första halvmara. Fick mersmak och har sedan dess sprungit många fler halvmaror och ett par Marathon. Jag har aldrig haft som mål att komma tillbaka i gammal tävlingsform, det la jag bakom mig för många år sen. Utan mitt mål har varit att hitta glädjen i löpningen igen och glädjen för mig är att kunna träna och springa några lopp ibland - om än inte på några supertider.
 
För att hålla motivationen uppe och inte sluta träna denna gång så har jag satt upp en del konkreta mål. Jag börjar med mina träningsmål för året:
 
1. Träna  minst 5 pass i veckan - För att inte slita ut mig varierar jag träningen. Jag blandar löpning i olika former - intevaller, morgonjoggar, fartlekar, snabbpass och långpass - styrketränar och trampar på crosstrainern. Får även in lite simning och promenader när jag känner att det behövs mer lågintensiv träning. Hittills i år har jag lyckats bra. Jag har ännu inte en vecka där jag tränat mindre än 5 pass.
 
2. Hålla mig skadefri - Har kämpat med så många löparrelaterade skador de senaste 5 åren, men nu har jag förhoppningsvis lärt mig att lyssna på kroppen så att jag kan undvika dem.
 
3. Springa ett Marathon - Åh, så kul det skulle vara att springa ett Marathon igen. Gärna under 4 timmar denna gång. Snubblade på målsnöret sist. Gick in i den berömda väggen sista milen och missade 4-timmarsgränsen med några ynka minuter.
Stockholm Marathon - inte många kilometer kvar här och som jag kämpade och slet för att komma i mål. Det var inte tröttheten som var problemet utan att de gjorde så ont i kroppen - ryggen, höften, knäna, fötterna, leder, ben, muskler, you name it!
 
 
4. Vara konsekvens med långpassen - A och O för att lyckas med en mara är att har förberett sig med längre pass för att öka uthålligheten och stärka senor och leder. Dessutom lär sig kroppen att utnyttja fett som bränsle och inte bara glykolen. Mina långpass just nu ligger på runt 20 km, men jag hoppas kunna ha gjort ett par på 30 km till sommaren. Målet är att ligga på ett långpass i veckan. Tills nu har jag snittat 1 varannan vecka, så det ska förbättras!

 
5. Bli starkare och utveckla min styrketräning -  Jag vill främst stärka bål och rygg för att hålla en bättre hållning när jag springer. När jag blir trött sjunker jag ihop som en säck, vilket såklart inte är ett effektiv sätt att springa på.
Kettlebells är en rolig träningsform! Förutom att jag var skadad här och inte kunde springa här så var jag i god form och satsade hårt på alternativ träning. Tyvärr så ledsnade jag på det till slut.
 

6. Sub 45, sub 1.45 - Springa milen på 45 min och halvmaran på 1.45.
Sommaren 2012. Dags att bli både snabbare och uthålligare igen!
 
7. Lyckas göra chins - Alltså, om jag skulle klara en chins utan assistans så skulle jag vara glad. Jag är inte ens i närheten nu. Jag vet inte om jag har värdelös teknik eller om jag helt enkelt är för svag. Antagligen både och.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar